Monday 7 April 2014

There is always a way / Er is altijd een manier.



There is always a way. 


A few days ago I received an email from one of my mentors and it said:
You are doing things you have not done in years so this is a soul healing miracle in itself.”
And it is true. I am so very grateful that I am able to do all of these things, because I am very aware of the time that it was hard to do any of the things I love to do.
There are many people who have asked me lately:  “How did you do it? How did you get through the days, lying down in bed, staring at the ceiling, day after day, year after year?  I could not have done that, if I were you. I would have lost my mind.”

Well the truth is, it wasn’t easy, but I simply had no choice.
Suicide is not an option for me, because I have always felt that it would not be a solution, it would be the start of even more suffering and that was not what I wanted.
The doctors told me, they couldn’t do anything for me, and I just had to live with it, and that was not an option either. This was not the life I could live for the rest of my life.
So then there was only one option left, I needed to transform the situation!

I truly didn’t believe there was no opportunity for me to have a better and healthier life. The fact that the doctors didn’t know what to do for me, didn’t mean that there was no solution. It only meant, THEY didn’t know how to bring that solution to me. So it was up to me to find it. I truly believed there was a way. There is always a way! There are many paths going up the mountain and if one path is blocked, we can walk a different path.

But we of course have to be realistic. We can’t expect an amputated limb to grow again, because that is not very likely to happen, but we can learn to live with the situation, and walk with an artificial leg. There are many inspiring people in the world who seem to do the impossible, but they did. Why? Because they believed they could!
The same thing applied to me. I could learn to make the best out of this situation, step by step, and find the solution myself. And every time when I got a little hopeless, and of course I had those moments too, I just watched some of the inspiring stories and motivated myself again, that it was possible! There was a way!

What was a real inspiration for me was the movie “Lorenzo’s oil” about a father, who had a son with a so called incurable disease. Instead of accepting the doctor’s advice that he had to enjoy his son’s life for as long as it would be, he said: "If there is no cure, I need to find one!" That was something that really hit me.

Then there was a TV series “House”, about a doctor who had the most difficult cases to solve.  He worked with trial and error. He wrote down all the symptoms, all the facts and just used every little detail to bring him closer to the solution.

That is how it all started. There was no wisdom or knowledge, like I have now. There was no mentor or teacher, to ask questions to, like I am very blessed to have now. There was only this very strong belief, deep within, that there would be a way to have a better life and it was up to me to create it and to find the solution which was somewhere out there.

However, I was very aware of the fact that it would not come overnight! And it would not be easy! But if I would do nothing at all, and just lie down in bed and wait, nothing would ever change. Then I would just wait for the day that I would die and that is not what sounded very attractive to me, considering the circumstances I was in.
And I was the only one who could transform this situation, for the people around me had no idea how to help me. So I needed to go deep within, learn to listen closely to all the information my body was giving me and then match the information with the information on the internet. I needed to learn to embrace every little bit of information, every sign, every detail, for it all could contain the key to the next step in my process.

But it all started with this very strong belief. 
I hear a lot of people say nowadays who hear about my story and who are in similar conditions like I was in: “Congratulations on your progress, but I have tried everything and nothing works for me. So I don’t believe that this will work for me. I am tired of trying something new.”
Of course I can understand those feelings very well. I myself got discouraged from time to time as well, when I had a relapse or a particular treatment didn’t bring me what I was hoping for.
But overall that was not the way I approached all the previous therapies and remedies I have tried for so long. It maybe didn’t bring me the solution I was hoping for, but every therapy, every allergic response, every medical advice that didn’t bring me the cure I was hoping for, brought me information, brought me insights, brought me one step forward. It could help for some symptoms, or it could make it worse. Both ways were helpful! And I started to approach every therapy like that: Not in the way that it would bring me the ultimate solution, but it could help me to take the next step forward. Whatever happened, it brought me information and I was doing something about the situation!  

That approach truly was helpful to me, because there was no expectation anymore, only curiosity what this would bring to me and what I could learn. And really, when I look back now at all the different kind of healing methods I tried, and I really tried a lot of different methods, I am truly grateful for each and every one of them, because it brought me so much information, so many insights and all together they formed the pieces of the puzzle which I needed to complete in order to heal. It is only because of all the information I gathered in this way, that I was able to find out about Soul Healing, and what eventually DID work for me!
Therefore I respect every healing method, because they are all useful in some way. I don’t think there is one ultimate solution for a sickness or a struggle. I still combine different things up to now, like physiotherapy and a very strict choice in the things I eat and drink, together with the Soul Healing Techniques I use daily. I still use and combine what works for me to keep me continuing moving forward.

But it is different to what some of the people I have spoken to do nowadays, when they try to get healthy. Miracles do not come to those who are only looking for a tailor-made solution, which works instantly. Those who receive miracles in that way, are the lucky ones! And I am very happy for them.
But the majority of the people who create miracles, are mostly those who truly believe in what they are doing and they take it step by step.

Just see everything as a gift.  As something that works, or as something that brings information that the solution is somewhere else. Both are really needed to get you where you want to be: in a place where you feel happier and healthier. And be willing to do the hard work to move forward. Commit yourself every day to take a little step forward.

That is the what I learned to do, to get me where I am now, overcoming a hopeless situation and transforming it to a new beginning with lots of possibilities:
  1. Set a realistic goal. I didn’t say to myself, I want to be healthy. Because I had no idea if I would ever reach that point. I wanted to be happier and healthier. To have an easier life and my main goal was to go outside and walk again, whether I was healthy or not.
  2. Don’t expect that the solution will come overnight and that it will bring all you wanted instantly. Take things step by step. And don’t expect the solution will come to you. You need to actively do something for it. Be happy with every small step you take, every little progress. For it might look small to you now, but it could be huge at the end, for that small step could have been the beginning of all that was needed. So be happy with every small step. Be also aware that it is a very well-known process of taking one step forward and three steps back, before you take a huge leap. Do not give up in those periods of time when you seem going backwards, just recognize what is going on and continue with what you do.
  3. And most of all: Believe in what you do. Believe that it is possible to reach your goal. The human body is designed to heal itself. All it needs is the right circumstances and the right nourishment to overcome the blockages and to transform it into a healthier situation. But when you say to yourself that it doesn’t work for you, and you just wait, and give up your hope that there is a way, it is not very likely things will change. 


These three things were some of the key things, which kept me going every day, no matter how hard it was. I just believed that it was possible to transform the situation I was in, that the solution was somewhere out there, and that I needed to find it.
Spiritual documents already said that there is no disease, without cure. It is like Yin and Yang. For some diseases we may not have found the cure yet, but it is there. I truly believe that. All I needed to do was to learn from every situation, never give up, and keep on looking for the next step, until the time was ready to receive the gift of healing, which happens when the right solution is given to the sickness.


To balance Yin and Yang is to heal all sicknesses.






Er is altijd een manier.


Een paar dagen geleden ontving ik een email van een van mijn mentoren, waarin stond: “Je doet dingen die je in jaren niet gedaan hebt en dat is een Soul Healing Miracle (zielenheling wonder) op zich.”
En dat klopt. Ik ben zo dankbaar dat ik nu al deze dingen kan doen, omdat ik me heel erg bewust ben van de tijd waarin het zo moeilijk was om ook maar iets van al die dingen die ik zo graag doe, te doen.
Er zijn verschillende mensen die me de laatste tijd hebben gevraagd: “Hoe heb je dat gedaan? Hoe ben je al die dagen doorgekomen, liggend in bed, starend naar het plafond, dag in dag uit, jaar in jaar uit? Ik zou dat niet gekund hebben als ik jou was. Ik zou gek zijn geworden."

De waarheid is, dat het niet makkelijk was, maar dat ik gewoonweg geen keuze had.
Zelfmoord is voor mij geen optie, omdat ik altijd heb geloofd dat het geen oplossing zou zijn, maar slechts het begin van nog meer lijden en dat was uiteraard niet wat ik wilde.
De dokters zeiden me dat ze niets voor me konden doen, dat ik er maar mee moest leren leven, maar dat was voor mij ook geen optie. Dit was niet het leven dat ik wilde leiden de rest van mijn leven.
Dus bleef er maar een optie over en dat was dat ik de huidige situatie moest veranderen!

Ik geloofde werkelijk waar niet dat er geen mogelijkheid voor mij zou zijn om een beter en gezonder leven te hebben. Het feit dat de dokters geen idee hadden wat ze voor me konden doen, betekende niet dat er geen oplossing was. Het betekende alleen dat ZIJ niet wisten hoe ze me die oplossing konden aandragen. Dus was het aan mij om het te vinden. Ik geloofde werkelijk dat er een manier was. Er is altijd een manier! Er zijn vele paden die leiden naar de top van de berg en als één pad geblokkeerd is, dan kunnen we kiezen voor een ander pad.

Maar we moeten natuurlijk wel realistisch zijn. We kunnen niet verwachten dat een geamputeerd ledemaat weer zal aangroeien, omdat het niet heel erg waarschijnlijk is dat dat zal gebeuren, maar we kunnen leren met de situatie te leven en leren lopen met een kunstbeen. Er zijn veel inspirerende mensen overal ter wereld die het onmogelijke lijken te doen, maar ze doen het! Waarom? Omdat ze geloofden dat ze het konden doen!
Hetzelfde gold voor mij. Ik kon leren om het beste van deze situatie te maken, stap voor stap, en de oplossing zelf zien te vinden. En iedere keer als ik het even niet meer zag zitten, en natuurlijk heb ik die momenten ook gehad, dan keek ik naar een aantal inspirerende verhalen en motiveerde mezelf op die manier dat het mogelijk was. Er was een manier!

Wat een enorme inspiratie voor mij was, was de film “Lorenzo’s oil” over een vader, wiens zoon een zogeheten ongeneeslijke ziekte had. In plaats van het advies van de dokters te accepteren, dat hij maar zoveel mogelijk van zijn zoon moest genieten zolang hij er nog zou zijn, zei hij: "Als er geen remedie is, dan moet ik er een vinden!" Dat was iets wat me werkelijk diep raakte.

En dan was er ook nog de televisieserie House,  over een dokter die de meest ingewikkelde medische dossiers kreeg om een diagnose te stellen. Hij werkte met een systeem van proberen en missen (trial and error). Hij zette al de symptomen in een rijtje, noteerde alle feiten en gebruikte ieder klein detail dat hem dichter bij de oplossing zou kunnen brengen.

En zo is het begonnen. Er was geen wijsheid en kennis, zoals ik die nu heb. Er was geen mentor of leraar, aan wie ik vragen kon stellen, zoals ik die nu gelukkig heb. Ik had alleen deze heel sterke overtuiging, diep van binnen, dat er een manier zou zijn om een beter leven te hebben en dat het aan mij was om die te creëren en om de oplossing te vinden, die daar ergens te vinden zou moeten zijn.

Echter, ik was me tegelijkertijd heel erg bewust van het feit, dat deze oplossing niet van de ene op de andere dag daar zou zijn. En ook dat het niet makkelijk zou worden. Maar als ik niets zou doen, en alleen maar in bed zou blijven liggen en wachten, dan zou er ook nooit iets veranderen. Dan zou ik alleen maar wachten op de dag dat ik dood zou gaan en dat was nu niet bepaald aantrekkelijk, gelet op de omstandigheden waarin ik verkeerde.

En ik was de enige die die omstandigheden zou kunnen veranderen, want de mensen om me heen hadden werkelijk geen idee hoe ze me zouden kunnen helpen. Dus moest ik heel diep naar binnen gaan, leren luisteren naar de signalen en de informatie die mijn lichaam me gaf, om vervolgens deze informatie te leggen naast de informatie die er op internet te vinden was. Ik moest leren om ieder klein stukje informatie te omarmen, ieder teken, ieder detail, want al die kleine stukjes konden de sleutel vormen naar de volgende stap in mijn proces.

Maar het begon allemaal met die sterke overtuiging. Ik hoor tegenwoordig verschillende mensen die over mijn verhaal horen, en die in soortgelijke situaties zitten, zeggen: “Van harte gefeliciteerd met je behaalde vooruitgang, maar ik heb al van alles geprobeerd en niets werkt voor mij. Dus ik geloof niet dat dit nu ineens wel voor mij zal werken. Ik ben er zat van om steeds weer iets nieuws te proberen."
Ik begrijp deze reacties en gevoelens heel goed. Ik ben zelf ook van tijd tot tijd moedeloos geworden als ik weer eens een terugval had of een bepaalde behandeling niet bracht waar ik zo op gehoopt had. Maar over het geheel genomen, was dat niet de manier waarop ik alle voorgaande therapieën en middelen die ik zoveel jaren heb geprobeerd, bekeek. Het bracht dan misschien niet de oplossing waar ik zo op had gehoopt, maar iedere therapie, iedere allergische reactie, ieder medisch advies dat me niet de genezing bracht die ik wilde, bracht me informatie, bracht me inzichten, bracht me een stap vooruit. Het kon bijvoorbeeld helpen voor een paar symptomen, of het juist erger maken. Beiden waren zeer nuttig! En ik begon iedere therapie op deze wijze te benaderen: Niet vanuit het uitgangspunt dat het me de ultieme oplossing zou geven, maar vanuit de gedachte dat het me kon helpen om de volgende stap vooruit te zetten. Wat er ook zou gebeuren, het zou me informatie geven en ik was actief bezig om verandering te brengen in de huidige situatie!

Deze benadering was heel erg effectief voor mij, omdat er op deze wijze geen verwachting meer was, alleen nieuwsgierigheid wat dit me zou kunnen brengen en wat ik ervan kon leren. En werkelijk, als ik nu terugkijk op alle verschillende helingsmethoden die ik geprobeerd heb, en dat zijn er echt heel erg veel, dan ben ik oprecht dankbaar voor ieder van hen, omdat het me zo veel informatie heeft gegeven, zo veel inzichten heeft gebracht en alles bij elkaar vormden ze de puzzelstukjes van het totale beeld, dat ik nodig had om mezelf te helen. Het is alleen vanwege alle informatie die ik in de loop der tijd heb verzameld op deze manier, dat ik in staat was om kennis te nemen van Soul Healing, wat uiteindelijk tot het gewenste resultaat leidde en wat werkelijk voor mij werkte!

Daarom respecteer ik iedere helingsmethode, omdat ze allemaal nuttig zijn op hun eigen manier. Ik denk niet dat er één ultieme oplossing is voor een ziekte of moeilijke situatie. Ik combineer nog steeds verschillende dingen, zoals fysiotherapie en een strikt dieet, samen met de Soul Healing Technieken die ik iedere dag toepas. Ik gebruik en combineer die dingen die voor mij werken om steeds verder vooruit te komen.

Maar het is anders dan wat sommige mensen die ik gesproken heb doen, wanneer ze proberen hun gezondheid terug te krijgen. Wonderen komen niet naar hen die een panklare oplossing willen in een keer. Diegene die zulke wonderen mogen ontvangen zijn de gelukkigen! En ik ben heel blij voor hen.
Maar de meerderheid van de mensen die wonderen creëren, zijn diegene die werkelijk geloven in dat wat ze doen en die stap voor stap doorgaan.

Zie alles als een geschenk. Als iets dat werkt, of als iets dat je informatie geeft dat de oplossing elders te vinden is. Beiden zijn nodig om je daar te brengen waar je moet zijn, namelijk een plek waar je je blijer en gezonder voelt. En ben ook bereid om te doen wat nodig is om vooruit te komen. Beloof jezelf dat je iedere dag een stapje vooruit probeert te zetten.

Bovenstaande punten bij elkaar vormen een aantal belangrijke punten die ik geleerd heb om mezelf zover te krijgen dat ik nu ben waar ik ben, van een uitzichtloze situatie naar een nieuw begin met vele mogelijkheden:
  1.  Bedenk een realistisch doel. Ik zei dus niet tegen mezelf dat ik gezond wilde zijn. Ik had namelijk geen enkel idee of ik dat wel ooit zou kunnen bereiken. Maar ik wilde gelukkiger en gezonder zijn. Een makkelijker leven hebben en mijn hoofddoel was om weer naar buiten te kunnen en te lopen, of ik nu helemaal gezond zou zijn of niet.
  2. Verwacht niet dat de oplossing zomaar naar je toe komt van de ene op de andere dag, en dat het meteen alles brengt waar je op hoopt. Het komt meestal stap voor stap. En verwacht ook niet dat het naar jou komt. Je zult er zelf actief iets voor moeten doen. Ben blij met iedere kleine stap die je zet, elke kleine vooruitgang. Want misschien dat het nu wel heel klein lijkt, maar het zou heel groot kunnen zijn wanneer je later terugkijkt, omdat dat kleine stapje het begin zou kunnen zijn van alles wat nodig was. Ben dus blij met elke kleine stap. Ben je ook bewust van het welbekende proces van “1 stap vooruit – 3 stappen terug” voordat je uiteindelijk een grote sprong voorwaarts maakt. Geef niet op in die tussenliggende tijd waarin je terug lijkt te gaan, herken wat er gaande is en ga door met wat je doet.
  3. En bovenal, geloof in wat je doet. Ben ervan overtuigd dat het mogelijk is om je doel te bereiken. Het menselijk lichaam is erop gericht om zichzelf te genezen. Het enige wat het nodig heeft is de juiste omstandigheden en de juiste voeding om zo iedere blokkade te boven te komen en zo te transformeren naar een gezondere situatie. Maar als je tegen jezelf zegt dat iets toch niet werkt voor jou en je blijft afwachten en je verliest de hoop dat er een manier is, dan is het niet heel erg waarschijnlijk dat dingen zullen veranderen. 


Deze dingen waren voor mij een aantal hoofdzaken, die mij iedere dag hielpen om door te gaan, ongeacht hoe moeilijk of het was. Ik was er van overtuigd dat het mogelijk was om mijn situatie te veranderen, dat de oplossing ergens was en dat ik die gewoon moest zien te vinden.
Spirituele documenten hebben al eens gezegd dat er geen ziekte is, zonder remedie. Het is als Yin en Yang.
Voor sommige ziekten hebben we misschien de remedie nog niet gevonden, maar zij is er. Ik geloof daar werkelijk in. Het enige wat ik moest doen was leren van iedere situatie, nooit opgeven, en gericht blijven op de volgende stap, totdat het tijd was om het geschenk van heling te ontvangen, hetgeen plaatsvindt als de juiste oplossing is gegeven bij een ziekte.


Het balanceren van Yin en Yang is het helen van alle ziekten




No comments:

Post a Comment